Bitfasoner

Joker har börjat busa i hagen när jag kommer och hämtar Zorro för att rida. Han bockar och hoppar och studsar iväg i galopp. Kanske det är så att han också vill följa med in?!!

Hans sår är mycket bättre nu. Han går med plåster på knät och är utan linda på dagarna då han är i hagen, men när han kommer in så lindas hans ben med padd och fleecelinda för att hålla svullnaden som blir när han står inne, nere. :)



Joker med sitt tidigare "jättebandage"/blåa ben.

Idag tränade jag lite lydnad med honom på vägen in från hagen. "Start och stopp" och någon "backa". Det gick superbra och han var som vanligt duktig. :p

Tog in honom i boxen och band upp honom där. Andra gången, men första gången som jag hade honom helt fast. Så duktig så, och skrapade inget med framhoven denna gång, super! Bostade och kratsade hovarna och lämnade honom helt själv två gånger faktiskt. Inte för att det var direkt planerat att lämna honom, men hjälpte till att få in ett föl till stoet i boxen snett emot Joker. ^^

Han var riktigt duktig (som alltid). Nu måste jag lära honom att flytta sig i sidled också, för det kan han ju inte. När jag skulle flytta honom åt sidan gick det inte att komma bakom honom försöka att flytta honom, för då gick han bara emot och gick eller framåt och åt andra hållet, utan jag fick komma framifrån, då gick det bättre att flytta honom.

Men kul att ha någonting att träna på, och ännu mera kul är det att det förhoppningsvis blir lite bra resultat också. :)

När jag skulle ta av honom grimman så försökte han bita mig! :O Blev en snabb smäll på mulen, som ett "nej, så där får du absolut inte göra!". Joker reagerade inte direkt på "smällen" (tog knappast i för kung och fosterland, utan det var en "smäll" för att säga ifrån, så gör hästarna också(!), en gång sedan är det bra), utan blev nog lite mera fundersam över att jag hade makten att kunna säga ifrån... Men han försökte inte heller att bita mig en gång till, så det fungerade ju.

När jag, med Ninas hjälp (Nina är hon jag jobbar hos), bytte plåster och lindade hans ben för natten så försökte han bita Nina också, hon sa dock inte till honom för hon tänkte på det lite för sent, och det är ju knappast någon idé att säga till en häst två minuter efter att han gjorde en sak han inte fick, så gör inte vi med våra barn heller!

Inga bitfasoner här inte, det är någonting som inte är acceptabelt, och förhoppningsvis så vet han det nu.

Så den kommande veckan kommer vi att träna lite smått på att stå uppbunden, ta på öronen (som han för övrigt inte riktigt gillar att man gör), ta av och på grimman (då han är lite krånglig när man ska ta av grimman och tar upp huvudet, antagligen hör det ihop med att man då nuddar öronen), kratsa hovarna (det är är ju lite protester ibland), och flytta på honom i sidled.

Kommer inte träna allting varje dag, men lite smått utspritt över hela veckan kommer det att bli. :)


Joker i transportten med mellanvägg (för första gången).


Kommentarer
Postat av: Nobel

alltid lika kul att läsa,kram

2009-11-07 @ 19:42:18
Postat av: Emelie

kul att höra. :)

2009-11-09 @ 20:05:26
URL: http://zorrostraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0