1 vecka

Joker blödde lite näsblod ur sin högra näsborre igår morse. Tror det var för att det var första gången som det var minusgrader, i alla fall första gången det var 6 minusgrader under hela natten från kväll till morgon. Det var bara något litet och jag tyckte inte det verkade direkt farligt. Torkade bort och sedan kom det inget mera. :)

Igår kväll hade vi lite ledträning igen. Andra gången sedan han kom hit. Nu har vu ju "fusktränat" lite nästan varje dag, då vi tagit honom in och ur hagen för att borsta och sätta på täcke osv. Så man kna väl säga att hans kunskaper sattes lite på prov idag då. ^^

Han var faktiskt riktigt duktig, och även om han vinglar lite, (som man faktiskt har en liten anledning till att göra när man inte riktigt kan, och är bäbis fortfarande), så lyssnade han bra till mina kommandon. :) Han förstår min smackning, och mitt "Ptrooo" har han ju förstått i princip hela tiden. Så vi kommer lite framåt, men jag är väl medveten om att det kan vända och gå åt andra hållet...

Håller tummarna för att han fortsätter vara den ängeln han visat sig vara hittills. <3

Är lite orolig för Joker då han inte verkar äta någonting. :S Han äter det lilla gräset som finns kvar, som knappt är någonting. Så dom får ju extra hö i skogsdelen, där dom också har vatten.

Zorro jagar bort honom från varje höhög han går till även om det finns hö utspritt i hela hagen så är Zorro jämt där och chasar bort lilla Joker... =/

Dom går nere på täktdelen hela dagarna och stänger jag in dem här uppe i skogen med den lilla täktdelen som är totalt rensad från gräs så står dem bara och vilar. Joker följer Zorro och det slutar oftast med att det blir vila och inte äta som gäller.

Och är det någon som äter så är det Zorro, så ja, han har lagt på sig en del igen, vilket han absolut inte får göra nu. Är inte bra för hans del.

Igår kväll stängde jag in Joker här i skogsdelen och Zorro i den andra delen så va roch en skulle få äta sitt kraftfoder som nu blivit anpassat mera efter vad dem behöver och inte bara för att få något. Jag la en höhög i varje del och Zorro var den som åt upp höet, medans Joker struntade i det. Han tog någon tugga sedan gick han iväg...

En otroligt lättfödd ponny och en aldeles för smal unghäst är nog inte den bästa kombinationen att ha i en och samma hage. Men man måste ju få det att fungera.

Imorse så kröp Joker under tråden in till Zorro, så ja, vad ska man göra då?! Zorro växer och ser snart ut som ett dräktigt sto, och Joker minskar ännu mera då Zorro inte låter honom äta av höet.

Jag har provat ge Joker hö när jag tar Zoror ur hagen för att rida. Men han tar någon tugga och sedan står han och vilar. Allt dom gör är ju att vara på täkten och äta gräs som egentligen inte finns. :S Och när jag tar upp dem för att rida Zorro eller byta täcken osv, det är då dem går upp för att dricka vatten, klia sig mot träden och allt vad dem nu gör här uppe.

Känns lite som ett dilemma... Kansek jag som överdirver, men, men. Jag hoppas det blir bättre snart.

Joker får ju lusern för att kunna öka lite i omfång och vikt och de smaskar han minsann i sig, men höet, det äter han inte. Så typiskt!

Idag blir det lite borstning och lyfta på fötterna för Jokers del, annars kommer det att att vara ganska lugnt för han idag. :)

Bjuder på en bild på Joker och Zorro i hagen när dom står och solar lite. Bilden är från igår.



Just ja, måste ju säga att igår var den 1 vecka sedan Joker kom hen till oss. Gud vad en vecka går firt, snart är han 3 år och inriden också. ^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0