In i staketet

Nu blev måndagen lite "bortglömd" här på bloggen, så jag tänkte berätta lite vad som hände under måndagen.

På morgonen tog jag ur Zorro ur hagen för att borsta på honom, byta täcke och gå en kortare promenad, då fick Joker lite kraftfoder i en hink att smaska lite på under tiden, eftersom att han skulle vara kvar i hagen. Detta var också första gången som Joker fick vara kvar själv i hagen, så det var lite som en test på hur han skulle reagera när Zorro inte var där.

Det blev lite gnäggningar i början när jag och Zorro gick iväg, men när vi kom tillbaka ca 10-15minuter senare så stod Joker lugnt och betade på det gräset som finns kvar i hagen. :) Alltså så blev det inte en så stor reaktion av det hela, vilket var toppen!

Sedan tog jag av täcket på Joker då det var fint väder ute. Var första gången vi tog av täcket på honom, då han fick gå med täcket på sig hela dagen under söndagen. Var lite bökigt att ta av honom täcket när man var själv, för han snurrade liksom runt när jag skulle ta av bensnörena, men det gick. Jag är så himlans rädd att han ska bli rädd för någonting jag gör, och inte vilja att jag kommer nära mig sedan eller någonting sådant, vilket för mig skulle vara total katastrof!

Det hela slutade dock bra och han blev inte rädd för varken mig eller täcket. :)

Så dumt när han inte är van att vara uppbunden, då hade det varit lite lättare, eller ja, mycket lättare! Men jag har ingenstans, som är säkert nog för uppbindning av en unghäst som aldrig suttit fast förut. Jag sätter ju fast Zorro på uppfarten mellan en stolpe som sitter i backen, precis som en stängselstople, och sedan sitter han fast i räcket till en hemmabyggd "handikapp"ramp upp till våran ytterdörr. Så det är ju ingentnig som håller för en häst om kanske vill slita sig loss.

Jag vet ju inte hur Joker reagerar första gången han sitter fast, men förhoppningsvis så reagerar han ingenting.

Sedan har vi ju det här med att leda honom. Det kommer nog att ta tid, och det får det ju så klart göra också, men alltng som man hela tiden har tagit för givet med Zorro, som att leda, lyfta på benen, kratsa hovarna, sårtvätt, visitera, bortsa osv. Allt detta blir svårt att göra med Joker när man är själv, och det är inte ofta jag är har tillgång till en medhjälpare. Men det går. :)

När jag lite senare på dagen tog ut Zorro och ställde honom på uppfarten, blev Joker själv för andra gången i hagen. Det gick bra även då, lite gnäggningar med sedan utforskade han resten av hagen, när det helt "plötsligt" kommer två barn cyklandes förbi hagen och trixar med cyklarna och Joker flyger upp i luften, då han tydligt inte alls var beredd på det där. Medans han skuttade iväg, kollade han på det han blivit rädd för, dvs. han sprang åt ett helt annat håll än vad han kollade åt. Så till slut sprang han in i stängslet, hoppade upp pch ner, hamnade i trådarna och skuttade därifrån och på en av stängselstolparna. :O Jag släppte snabbt det jag höll på med och kastade mig in i hagen för att så fort, men ändå så lugnt ta mig fram till Joker, som var skärrad över det som hänt. Jag kollade snabbt igenom honom och konstaterade att han fått tre nya sår på benen - han som tidigare hade en massa sår både på huvudet och benen. Inga djupa sår, men ändå sår som kan bli infekterade om man inte "tar hand om" dem.

Senare på kvällen så fick jag hjälp av Martin, så då borstade jag lite på Joker på hela kroppen. Han förstod inte riktigt vad jag ville när jag borstade honom på benen, utan trodde nog mera att jag skulle lyfta benen på honom. Efter en kortare stund med borstning på benen så stod han stilla. :)

Jag gjorde även rent de sår han fått tidigare under dagen, då han hoppade in i staketet(!). Med några små protester vid sårrengöringen, så var såren rena och det såg inte uta att vara någon större fara. :) Han hade dock ett sår på höger bakkota som kan göra att han svullnar upp en del, men hoppas och tror att det inte ska vara någon fara...

Sedan satte jag på honom täcket för natten, då det faktisk blir ganska kallt och är fortfarande blött i marken sedan det regnat, så jag vill inte att han ska ligga ner och bli blöt och sjuk.

På kvällen får dem en varsin hink med kraftfoder, men Joker vill ändå smaka på Zorros mat, fast dom får nästintill lika mat, bara det att Joker får otroligt mycket mindre mat än Zorro. ^^

Mvh Emelie

Bjuder nedan på en bild på Joker i hagen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0