Promenad


Idag tog vi en lite längre promenad, och det var första gången på den trafikerade vägen som går utanför vårat hus/hagen. Joker hade trafikvana och orädda hagkompisen Zorro som gick framför, ganska långt framför dock, men som hade i uppgicft att visa att bilar och allting inte är farligt.

Var nog tredje gången vi ledtränade honom. Har inte lett honom på väldigt länge nu. Men iag kändes det så rätt att vi skulle ågå på asfaltsvägen och inte den lilla grusvägen bredvid hagen, där vi tidigare tränat att leda Joker. 

Vi stötte på 3-4bilar under tiden vi gick där. Och Joker reagerade ingenting någon gång, SUPER! :) Kan inte tänka mig att han är så duktig. Gjorde några tester som jag brukar när vi går, nämligen start och stopp. Testade först så som jag brukar, med "ptroo" för halt och en smackning för skritt igen, vilket fungerade lika bra som alltid.

Sedan testade jag honom lite grann, för att se om han gjorde som jag bad honom utan att säga någonting, en liten "respekt"-övning. Då vi skrittade på i vanlig takt, så tvärstannade jag plötsligt, och tidigare har Joker bara gått  utan att bry sig, vilket betyder att jag inte skaffat mig den respekten jag behöver, för att han ska lyda mina kroppssignaler, men nu, istället för att gå, så stannade han lugnt utan att gå ett steg till efter att jag stannat. Hur bra är inte det då?! Hehe. :) Provade så några gånger till, 2-3gånger ungefär och gav honom mycket berömm direkt när han gjorde rätt, så att han i framtiden ska vilja fortsätta göra bra ifrån sig. ^^

Han lyssnade kanon alla gångerna och tyckte att det där var superenkelt. Hehe.

Himlans kul när det går bra. :)


Zorro och Joker i hagen en förmiddag för en vecka sedan ungefär.

Joker som nu varit lite loj och inte gjort mycket väsen utav sig försöker jag få lite energi i, genom att ge honom betforvatten, vilket han med nöje dricker upp på en gång. ^^ Tycke han blivit lite piggare, så kan det vara vätskebrist som gjort honom loj?

Han busade till lite idag också när det gick förbi en annan häst, och Zorro blev helt till sig i hagen och då passade Joker på. :) Känndes bra att se att han är lite pigg. Hoppas betforvattnet hjälper! Själva betforen äter han inte, den äter Zorro upp när han kommer in i hagen. (Ger Joker kraftfoder när han är själv i hagen, annars äter Zorro upp allting för honom). För Joker lämnar den men dricker upp all "saft". ^^ Hehe...

Joker tyckte nog om promenaden, då han fick se lite annat, stanna och äta något grässtrå (men var noga med att han gick på kommando, vilket han gjorde. Vill inte ha någon häst som vägrar gå i framtiden...).

Kommentarer
Postat av: Nobel

vad kul att det går så bra för er, hoppas han blir ännu piggare, äter bättre o lägger på sig mera. Men det blir säkert bra på nya stället med lekkompisar tror jag, lycka till!

2009-10-27 @ 14:58:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0