Kliar härligt

Tog in Joker på kvällen och borstade igenom honom noga. :) Som vanligt tyckte han att det var mysigt och ville inte att jag skulle sluta. Kliade härligt på några ställen också, så han visade med hela kroppen att jag skulle fortsätta klia och riktigt lutade sig mot mig, haha. ^^

Dock hände det någonting som inte var så positivt idag...
Jag ställde nämligen Joker på en annan plats i stallet idag, närmast hans box. Han har stått där många gånger tidigare (bland annat första tiden han var där), och idag tänkte jag variera platsen så han vänjer sig vid olika miljöer osv i stallet.

Började borsta honom och gjorde precis som vanligt och helt plötsligt vill Joker gå något steg bakåt, men känner att det tar stopp och får då lite panik (han har fått det en gång tidigare på samma plats). Han blir inte hysterisk, han är inte någon sådan häst, men han får ändå rejäl panik... Han kom dock loss snabbt då grimman åkte av honom när han vred på huvudet. Där stod han lös, mitt i stallgången och undrade vad som hänt! Jag tog loss grimman och gick fram och satte på honom grimman igen, utan några problem (som alltid).

Ställde tillbaka honom på samma plats, men satte bara fast honom i ena sidan och satte fast hans vanliga grimskaft på andra sidan och snurrade fast det i boxen så han lätt skulle komma lös om han skulle få för sig någonting igen. Han stod dock lugnt och snällt resten av tiden och jag fortsatte på det jag gjorde innan...

Måste träna på att stå där mera! Det är en lång stallgång där och på den andra platsen är det inte det, utan en vägg. Så han har mera utrymme för att agera sådär på den här platsen vi stod på idag, vilket han inte kan göra på samma sätt på den andra platsen. Men jag vill träna på detta då jag inte vill att han ska få någon olat i att försöka slita sig loss. Kommer att ha det vanliga grimskaftet i ena sidan tills han känns helt säker igen - så han lätt kan komma loss OM han skulle få för sig att göra sädär en gång till. :) Det blir då inte heller samma effekt, utan snöret förlängs bara utan att han känner sig fast. Då minimerar man risken för att få några sådana olater också!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0