Vaccination

Idag var Björn ut och vaccinerade Joker, var ett halvår sedan sist, så nu är han helt grundvaccinerad och nästa spruta skall ske om ett år. :) Joker reagerade bara lite grann idag när Björn stack in n¨len, tidigare har han inte reagerat någonting, bara stått helt stilla. ^^

Nu på kvällen när jag tog in dem så hade Joker feber, 39,3grader... Är ju vanligt att dom får feber när dom blivit vaccinerade, men hoppas det går över fort, för det var ganska mycket feber och han verkade väldigt hänging. Han hängde inte med på noterna och var inte så värst sugen på att äta kraftfodret heller, vilket han annars gluffsar i sig på en gång och står och kraffsar med framhovarna i golvet och rör omkring rent allmänt i boxen. Idag stod han dock mest stilla och petade i maten... Får hoppas det gått över till imorgon i alla fall.

Har inte gjort någonting speciellt de senaste dagarna, därför jag int ehar uppdaterat bloggen...

Efter att Jokers feber gått ned och han är sitt normala jag igen så ska vi börja promenera mer på allvar. Slutmålet med promenad-/ledträningen är att vi ska kunna promenera längre sträckor, speciellt kunna promenera till skogen som ligger alldeles utanför gården och träna på att lyfta fötterna så koordinationen förbättras. :) Sedan ska vi bygga lite kondition och stärka med och bygga lite promenadbuskler.

Vissa är otroligt rädda för att hästarna vid 3års ålder ska börja busa och bocka och vara "smarta" och försöka bli av med ryttaren, eller explodera i ren energi - detta är främst vid inridningen, sedan kommer antagligen denna "explosion" i alla fall, fast vid ett senare tillfälle, men det är just vid inridningen som många är så rädda att dom ska ha för mycket energi...

Jag själv är inte rädd för detta, utan vill ha en frisk och hållbar häst i framtiden och tänker därför redan nu börja bygga upp honom i en långsam takt. Vill att hans kropp ska vara stark så han håller för de påfrestningar som komma skall när han är äldre. :) Jag förbereder honom även väl för 3årstestet, championaten och allt som han kan tänkas behöva gå i ung ålder! Jag vill inte att han snabbt skall behöva utbildas och tränas för att kunna rida en 120bana, eller gå ett visst program i dressyren, utan jag vill att han ska vara väl förberedd. Innebär detta att jag får utstå några fler bocksprång elle rlite mera bus för att han har lite mera energi i kroppen eller rent ut sagt är busig, så är det okej för mig. :)

Hur tänker du angående detta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0