Analyserar dagens promenad

Var i stallet över lunchen och kom hem för ungefär en halvtimme sedan. Det blir riktigt kallt i stallet (kallstall) när man är där länge, man måste hålla igång hela tiden för att hålla värmen, men det fungerar. Hehe..

Idag gick jag som planerat en kort promenad med Joker, det märks att han blivit uthålligare/tåligare i huvudet än tidigare då han idag inte blev ett dugg trött efter promenaden. Vi gick "bara" ett varv runt huset/stallet (vinkelbyggnad), men det är många "hinder" och saker som kan vara läskiga och/eller nyfikna. Med nyfikna menar jag hästarna på lösdriften, som kommer i full galopp och ska kolla in vad det är för häst som går förbi deras hage. ^^ Haha.. 



Hur som så tänkte jag att jag skulle "analysera" dagens promenad, för att se vad som gick bra, mindre bra och vad jag kan göra bättre till nästa gång. =)

För det första så ska säga att jag INTE ska ha kedja över nosryggen på honom nästa gång.

Jag har alltid haft det tidigare då jag har bättre koll. Joker busar nämligen en hel de när vi promenerar och under själva promenaden så har jag bättre kontroll på honom och kan hindra honom från att stegra. (Bara det att kedjan är där hindrar honom från att gå upp!)

Jag vill inte ha kedjan under "hakan" på honom av den enkla anledningen att om han skulle hoppa till eller liknande att han då skadas mer av det, då det är ett mycket känsligt område(!!), plus att jag tror att han skulle ha en tendens (anledning) att stegra sig och slå med frambenen mer om han kände att han inte får ett litet tryck på nosen. 

Anledningen till att jag inte ska använda kedja över nosryggen, är för att Joker fick lite "blackout" när vi skulle in i stallet igen. Han började först backa i protest, - han ville utforska mera ute på gården (det vill han alltid) och sedan så började det krångla och han förstod inte vad jag menade. Det tryckte över nosryggen, men jag ville ha honom framåt, in i stallet så han kunde göras i ordning för hagen igen.. Fick ta av kedjan och sätta den som ett vanligt grimskaft, då gick han framåt och in i stallet hur lätt som helst. =)



Sjävla promenaden var lite blandad.
Joker är alltid framåt (dock lite mera uppåt när han blir "ställd") och alltid nyfiken, så framåtbjudningen är det inga problem med. =) Det är jag mer än glad för! Sen kan han vilja busa till det ibland också, vilket inte är okej för mig (därför vi håller oss på gården och utforskar allting där först, innan vi blandar in "levande trafik").

Det kändes bra, halvt kontrollerat och ibland lite halvt okontrollerat, men det kan ju inte dirket bli sämre tycker jag, haha. Men jag är nöjd med honom, sista grejen var ju en miss ifrån mig, men jag har ju lärt mig någonting nytt nu i alla fa. =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0