Ett sto på stallgången

Joker har idag delat stallgången med ett sto. Han var nyfiken på den nya hästen, men skötte sig exemplariskt! =) Jag vill träna detta med honom i tid, så att han inte blir hysterisk sedan när det är ett sto på stallgången. Det kan bli både farligt och innebära en massa omständigheter som gör att vi kanske inte kan utnyttja stallgången när det är ett sto i stallet, eller tex gå förbi ett sto som står i skötspiltan osv. Såklart kan detta hända i alla fall, men jag vill hur som minska den risken! 


Vad som helst kan hända, när som hest!

Borstade, och kratsade hovarna som vanligt. Tycker att han blivit allt krångligare med frambenen nu på senare tid, vet dock inte varför. Hovslagaren kommer den 20:e, så då ska jag prata med honom lite grann om detta. Kan ju nämna att han bara blir krångligare ju högre upp man lyfter benet, så jag har det längre ner är "normalt".


Hovslagaren Jorgen Sjödin är guld värd. Otroligt duktig hovslagare. Honom håller jag hårt i! =)

Just när man ska till att ta upp ett framben så tar han fram det och vill inte låta mig ta det. Jag kratsar hovarna varje dag och tidigar ehar det inte varit några som helst problem med detta, nu är det "krångel" med båda fram.. Några tips och idéer på vad det kan vara och hur man kan få "bort" denna "ovanan". Är rädd att han ska ha ont i frambenen om han belastat den för mycket eller liknande.. Han är ju mycket högre i bak än i fram just nu, och har varit det sedan i augusti.

Tidigare var han ju varm i höger framben, på baksidan av carpus (framknäet), detta har jag dock inte märkt någonting av nu. Han är dock krångligast med det benet, vilket han varit ett bra tag nu (sedan han började bli varm på baksidan av carpus..

Detta blir en funerare minsann!

    
Både fram och bakben har fått lindas under en kortare period, därefter har dock svullnad och värme varit som bortblåst.

Nu påbörjas även ett "projekt" som heter; sätta ihop en lämplig foderstat som han skall ha fram till våren. Funderar på ett foderbyte nu under vintern, men är inte helt hundra, det beror helt på hur stort hans behov är just nu och hur mycket det kommer att stiga till våren då en ny växtperiod sätter igång och behovet blir större. Hade i alla fall tänkt att lägga upp foderstaten här på bloggen sedan när den är klar.


När våren kommer och betesperioden kommer, kommer antagligen den sista kraftiga växtfasen för Jokers del.

Jag har en fråga till er också;
Vad ger ni eran/era hästar för kraftfoder?
Varför får dem just det fodret?

Ha en trevlig kväll! =)


Kommentarer
Postat av: S

Jag räknar självklart ut fodetstat genom att kolla hösilaget. För kollar jag hur mycket hästen väger och skriver först upp underhållsbehovet till min häst, sen beror det ju på vad man ska använda den till. Ett enklare svar är också, jag ger min häst så den tillgodo ger sig allt den behöver. Så vad den får för kraftfoder beror på vikt och analysen på hösilaget :)

2010-12-05 @ 22:25:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0