Like a Busunge

Var ut till stallet över lunchen och pysslade med Joker och longerade honom lite grann. Nu kan jag börja öka longeringslängden någon minut, utan att han protesterar eller blir slut i huvudet. Så det är ju bra. Framsteg! =)

Longerade honom bara i vänstervarvet idag och så blir det högervarvet nästa gång. Tänkte först att jag kanske skulle göra som jag gjort innan och longera i båda varven, men ändrade mig och höll som sagt bara till i vänster varv. Anledningen till att jag ändrade mig, var att vi ändå longerar så pass korta stunder, att det då kan förvirra till det för honom (eller det brukar göra det) när vi byter varv.¨Och i och med att jag ökade längden på hela passet, så valde jag att fokusera lite mera på start och stop och inte bara på att han ska hålla sig på voltspåret och hålla sig i rörelse, vilket i och för sig aldrig varit något problem från början.


Dagens "kläder". ^^

Han lyssnade bra på "ptroo" och mina smackningar och agerar framåt för spöet och reagerar inte negativt när jag nuddar honom med spöet på bakdelen, vilket är det jag fokuserar på just nu innan jag vågar släppa ut honom på en större volt!

Han busade en del idag, slängde mycket med huvudet (vilket han i vanliga fall också gör) och i halterna (även om dem var korta) ställde han sig och kraffsade i snön med frambenen. Han lyssnade även här bra på vad jag ville och med en smackning så gick han lätt fram igen och med ett enkelt "nej" så skärpte han till sig. Mycket br amed en väluppfostrad häst som lyssnar TOPPEN på rösten och dess tonläge. =)



Idag märktes det väldigt tydligt att han förstod vad han skulle göra redan från början. Han lunkade på ute på volten och visste vad jag ville och gjorde det jag bad om. Så det kändes helt okej att öka längden på denna "aktivitet". ^^ Kul!

Hade även gjorden på Joker idag. Första gången han har den på sig när han är ute och aktiveras, så det var också en positiv grej, då han inte alls reagerade för den. Nu har han aldrig tidigare reagerat för den heller, men man vet aldrig hur det blir när man ska koppla ihop 1+1 till en enda sak, men det gick som sagt bra det med. =)



Och vet ni vad?! Jag hade hjälm på mig denna gången i alla fall. =D

Gick några meter efter att vi snurrat runt på volten en kort stund. Vi gick mot lösdriftshagen då det var ett tag sedan vi gick dit nu, han blev lite uppblåst, vilket jag räknat med (han brukar kunna bli det där), men han var ändå lugn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0