Söndag - positivt och negativt

Gårdagen bjöd på en mycket positiv händelse, men också någon händelse som gav mig en funderare..

Åkte i vanlig ordning till stallet kring lunch. Tog in Joker, borstade av huvud och ben, satte på träns och benskydd, grimman ovanpå tränset och kedja under "hakan" (kedjan satt i grimman och ej i bettet) och sedan traskade vi iväg ut och gick en bit på vägen. =)



Först kollade vi in en soptunna, sedan maskinhallen närmast vägen där det var både pressenningar, kyven ved och en transport mm. Joker skötte sig klockrent hela tiden och tyckte att utflykten var toppen. Tidigare när vi gått med träns (vilket inte skett mer än en eller två gånger), så har han kunnat stanna och "fipplat" lite grann, men inte idag. TOPPEN!

Sen kom vi tillbaka till stallet, tog av honom benskydden och tränset, flätade om några flätor lite snabbt och borstade av honom och ledde sedan ut honom. Det märktes att han var nöjd, han jäspade flera gånger, hade sitt huvud sänkt när haqn stod på gången och var trött i huvudet i lagom "dos".

Och vad tror ni han gör nu när vi kommer ut?
Jo, han stannar innan öppningen till gången mellan hagarna och vägrar gå. :O

Han har ju gjort såhär förut, men inte riktigt såhär.. Han stegrade sig flera gånger, slår med frambenen och totalvägrar att gå fram längre än till öppningen där gången mellan hagarna börjar. Han älskar ju att vara i hagen?! På morgonen är det ALDRIG några som helst problem, då är det ju tvärt om, då har han ju nästan för bråttom ut..

Jag vänder och försöker få in honom i stallet igen då det är mer än farligt att han stegrar och har sig, både för honom och för mig. Jag tackar gudarna att ingenting hände, jag hade dock hjälm på mig, men allting kan hända ändå (tänker på Peter Erikssons olycka för någon vecka sedan...).



Får med en del övertalande in Joker i stallet igen och byter där till kedjegrimskaft (det är både längre och såklart skarpare än ett vanligt grimskaft och kan varieras en del, just pga kedjan), tar även med dressyrspöet jag hade med på promenaden och en morot.

Började leda honom i cirklar (tänk longering) närmare öppningen utan vidare bra resultat.. Och efter ett antal stegringar så tar jag fram moroten och vips så enkelt det gick. Han "jagade" moroten in i hagen utan några som helst protester. Hur svårt kan det vara egentligen?!

Men varför detta krångel innan?
"Unghästfasoner", ren trots, oförståelse, eller vad handlade det där om? 

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Hej, har ganska nyligen hittat in på din blogg och jag fastna direkt :)Du verkar ha så vettig hästhållning och ska bli jätte kul att följa eran utveckling! Kram

2010-12-15 @ 23:28:28
URL: http://mimmiolofsson.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0