Träningsplanering, december 2010 - april 2011

Denna planering är väldigt ytlig i och med att jag, just nu inte vet hur snabbt han kommer att kunna ta till sig det nya. =)

Med reservation för några små ändringar på vägen (man vet ju aldrig helt exakt vad som kan hända!).

December 2010:
Checkar av vad vi behöver träna mer på, vad som redan sitter och lär oss samtidigt grunderna i longering. Tränar även på tygeltag/ledas med bett (grimma ovanpå) och att någonting rör sig ovanför honom (på ryggen), som förberedande inför att jag skall hänga på och sitta på honom för första gången i april 2011. 

Kraven är som alltid låga så att han får ett fortsatt förtroende för mig som ledare och för att han ska tycka att det är enkelt och roligt att lära sig nya saker.

Januari 2011 - Februari 2011 - Mars 2011: 
När grunderna (skritt på volt runt mig/linföraren och halt på voltspåret) i longeringen sitter, går vi vidare till nästa steg - traven.  Där är målet att övergångarna skall befästas, innan vi vid ett senare skede lär in galoppen

Promenader för att stärka skelettet innan jag hänger på honom och innan uppsittningen sker. Gradvis ökning av belastningen skall självklart ske. 

Visa häst för hand (skritt vid hand, uppställning och trav vid hand), samt introduktion av löshoppning och lätt träning inför rådgivande bedömning november 2011.

April 2011:
Här planeras det att Joker för första gången skall ha en ryttare på ryggen. Först skall det bli "hängning" och sedan uppsittning. Målet denna månaden (och in i halva maj) är att han skall förstå "start" och "stopp". Därefter vila (daglig hantering med enkla saker som tillägg, dvs saker han redan kan sedan innan). 

(Förväntar man sig för mycket, eller pressar den unga hästen mer än den klarar av, så kan hästen tycka att det är tråkigt att lära sig nya saker och förtroendet för människan/ledaren sänks, någonting man vill undvika i utbidningen av den unga hästen.)


Joker longeras för andra gången i sitt liv.

Har tvekat med att lägga upp någon bild från longeringen av den enkla anledningen att jag inte använder hjälm på bilderna. Jag har faktiskt ingen dummare förklaring till det, än att jag faktiskt glömde den. :O Jag skämms(!) verkligen, då jag alltid har hjälm på mig när jag hanterar Joker utomhus, då jag vet att det kan bli bus och brall utan förvarning osv..

Så snälla rara ni, jag vet att ni antagligen har hört det förut men jag säger det igen; använd hjälm när ni hanterar unghästarna och gärna annars också, såklart! Jag hade tur att ingenting hände då, men det kunde ha gjort..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0