Nässelutslag

Igår när jag kom till stallet så såg jag att Joker hade vågor i sin päls på rumpan, lite på magen och lite vid bogen.. Det visade sig sedan att dessa "vågor" var nässelutslag. Ringde till veterinären men fick inget svar. Letade på internet och i böcker och fick reda på lite grann om nässelutslag, eller nässelfeber som dom kallade det.

Det jag fick reda på var att man skulle kolla febern, vilket jag gjort och det var väldigt lite ovanför normal temp, alltås kunde det bero på att det var varmt ute, eller så var det bara lite feber. Sedan skulle man elliminera det som kunde vara orsaken, vilket kan vara någonting han ätit, flugor eller någon annan insekt som kan ha bitit honom, det kan även vara som en reaktion på penicilin, men det kan vi helt utesluta då han inte fått det sedan förra året, i höstas då han gjorde illa sitt knä. Åh, just ja, man skulle laxera också! Sedan skulle man ge honom kortison om han hade feber också eller om han var väldigt besvärad utav utslagen, vilket jag inte tyckte han var då han inte kliade sig eller verkade irriterad över det.

Så jag skulle allstå behöva sätta honom i en "isoleringsbur" för att få bort detta och utesluta så att han inte får det igen.

Fick som sagt inte tag på veterinären, kändes som att jag bombaderade med samtal, men, men...

När jag kom til stallet lite senare på eftermiddagen så fanns det inte mycket utslag kvar, dom hade minskat väldigt mycket och väldigt fort och det var ju toppen!

Nu imorse så fanns det inga utslag kvar alls vilket är super! Jag ska åka till stallet om bara några sekunder och kolla så att utslagen håller sig borta. =)


Jokers sovstil. Skulle ju visa bild på detta tidigare, men då hittade jag inga bilder. Nu tog jag några nya. Eller ja, denna är ca 2veckor gammal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0