Sommarbete

Joker är nu helt på sommarbete ett tag. Han har dock gått in på nätterna tillsammans med Zorro, men nu är det planerat att ska han få vara ute dygnet runt, om det inte blir väldigt dåligt väder, då brukar han vilja komma in och torka och sova inne under natten. =)

Vi har tränat lite mera på visa häst vid hand och befästa "traaava" helt och hållet. Jag kan inte säga annat än att han har blivit sjukt duktig. Snart ska vi börja med uppställningen och även trava med ett dressyrspö i handen, då vi inte gjort det ännu. Man vill ju vänja honom med så mycket som möjligt innan rådgivande bedömningen.

Som det ser ut nu så har vi väldigt mycket kvar, men jag vill ändå att han ska få ganska mycket "ledigt", vilket han i-och-för-sig har ändå, då jag inte gör så mycket med honom, mer än att borsta och befästa det han redan kan och förbättra dem sakerna.

* Longering har vi påbörjat och är fortfarande i fas 1, vilket är att jag vänjer honom gå runt mig på ett spår och att han accepterar långeringspisken. Han skall även kunna "start och stopp" på spåret. Alltså göra halt, och komma fram i skritt. Just nu är vi på en liten volt och gör detta men vi ska så småning om, när jag känner att han är redo och förstår vad jag vill och menar, släppa ut honom på den "stora volten/spåret".

* Sadelvan är han och han accepterar det mycket bra och har alltid gjort det. Vi har dock tränat mest på att bara ha sadeln på honom, utan att det sitter fast med en sadelgjord. Han har haft sadelgjord på sig också, men jag vill att han skall vänja sig vid själva sadligen och ljuden som blir av stigläder, stigbyglar, klirrandet av spännen oh själva tyngden innan vi spänbner sadelgjorden och börjar promenera med den.



* Träns är han också van vid. Det vi har tränat mest på är själva tränsningen vilket ju går superbra och han gapar fint och tar bettet lätt. Det vi ska träna på ordentligt är att han måste ha bettet i munnen längre än vi haft nu, så han slutar "joxa" med det så mycket. Först då kan jag vänja honom vid nosgrimmorna (aachen, engelsk och remont) ordentligt. För tillfället har han haft en remontnosgrimma på sig utan resten av tränset, vilket inte var några som helst problem, han har även haft en engelsk nosgrimma, dock tillsmmans med tränset och bettet i munnen (som vi som sagt måste träna lite mera på så han blir lugn i munnen). Den engelska nosgrimman är det heller inga problem med, men jag vill ha honom lite lugnare i munnen innan jag skall spänna den så som den ska vara, just nu sitter den väldigt löst men blir ändå som en "stopp" om han gapar för stort, så att han ändå känner att det finns någonting där.

    

* Benskydd fram och bak har han haft på sig, även boots runtom. När dem sitter på så är det inga som hest problem, men när man ska sätta på dem vill han gärna lyfta benen, så vi ska jobba på att ta av och på skydden, precis så som jag fick göra med tränsningen någon gång i början. Efter att man gjort så brukar han acceptera det väldigt bra och förstår vad som skall göras. =)

    

* Borsta/ ta på honom på hela kroppen är superlätt och han fullkomligt älskar när jag pysslar med honom och visar det tydligt med sina stor jäspningar och så står han ju faktiskt hur lugnt som helst på gången! Började tidigt med att han skulle acceptera att jag tog honom mellan bakbenen/vid skapetså att jag skulle kunna känna när kulorna kom ner, och nu är det en utav hans favoriter när jag gör så. Då brukar han lyfta ena bakbenet så jag kommer åt at klia mera. ^^ Söta häst!

* Kratsa hovarna/verka är inga problem. det han brukar göra är ibland att inte lyfta på framhovarna men då tar man i det lilla hovskägget han har (finns ju kvar av en anledning, annars hade jag klippt det för länge sedan) så lyfter han sedan lätt på hoven. Bakhovarna går "på rutin", liksom de gamla hästarna som lyfter bakhovarna när man släppt framhovarna, så gör Joker också. Så det är inga problem med dem! Och hovslagaren har aldrig haft några som helst problem med verkningen på honom.



* Stå på stallgången. Här är han ju lite kinkig om han står på den "långa stallgången" och kan då backa och ibland får han för sig att han ska komma loss och får då lite halvt panik, men det går över väldigt fort. Står han i spolspiltan/den korta stallgången så går det utmärkt.

         

* Täcke, flughuva. Finns det något mer att säga än att det inte är några som helst problem med detta?!!

    

* Stå uppstallad på box. Ja, här är det väl inga problem heller. =) Han har lärt sig "boxvett" och gör sina behov på bestämda platser i boxen. Vara själv i stallet har vi dock inte tränat på så mycket, så det krävs mera träning på det. =)



* Hagvett. Vänta i hagen och inte tränga sig när andra hästar kommer in och ut, check. Lätt följa med runt när man tar in och ut honom ur hagen så man snabbt och enkelt kan stänga öppningen, check.

* Leda honom. Det går bra, men det kan hel klart bli bättre, som att han inte ska busa när vi går någon annan stans än till hagen/in till stallet, alltså att han ska sköta sig lite bättre och lite lite mera på mig när vi går åt ett annat håll än till stallet/hagen.. Han kan trava både långsamt (korta steg), normalt och snabbt (ökad steglängd) bredvid mig utan krångel. I början när man skall travar kan han ruska till på huvudet men har hittills aldrig gjort någonting dumt i övrigt, och har heller ej busat till det vilket är mer än bra.



* Elastisk täckesgjord/tömkörningsgjord. Denna har vi både gått med hårt spänd runt magen (alltså mycket hårdare än man har när man spänner den övr ett täcke) utan att han reagerat någonting, och han har även stått med den i boxen ett flertal gånger utan att han reagerat någonting. Ang. tömkörningsgjorden så har jag faktiskt inte satt på honom den ännu, trots att jag tänkt göra det flera gånger. Det skall bli väldigt snart!

* Lösgalopp och löshoppning. Här är faktiskt ingenting gjort, jag har varken tränat lösgalopp och ej heller löshoppat honom, någonitng som kommer att vara med på rådgivande bedömningen! Planeras att påbörja detta väldigt snart, men vill inte träna allt för mycket och framför allt inte börja när han är inne i en väldig växtfas, vilket är det som är nu!

* Lasta/åka transport. Dåligt tränande på detta då jag inte har någon egen transport och då blir det klent tränande. Men han går in i transporten, han har åkt både brett och smalt och med och utan kompis. Han är snäll i transporten och är inga problem att lasta om man låtr honom losa på rampen innan han går på. han är ju inte lastad allt för många gånger! Måste träna på detta så att det blir en vana och någonting som kommer naturligt, även i lite "stressade" och röriga situationer.

    

* Andra hästar. Här måste vi träna på att vara kring andra hästar, som han inte sett och inte känner oavsett vad dessa hästar gör, springer, rids, longeras, lastas, står stilla, gnäggar eller är oroliga och ändå kunna koncentrera sig på mig. Även i ridhus! I hagen och stallet är det inga problem.

* Miljöträningen måste vi träna på, så även trafikträning!

Nu har jag säkert glömt någonting, men det här får vara så länge!

Planerar att ha honom med på rådgivande bedömningen i höst, men om han fortfarande inte ätit upp sig trots fri tillgång på bra gräs och full kraftfodergiva med mineraler och allt han nu äter och behöver, så kommer jag vänta tills nästa år! Han har ju växt väldigt mycket hela våren och även nu under sommaren, så hans hull hinner inte riktigt med honom trots mycket och bra mat.

Kanske jag kan prata med någon som har erfarenhet av hingstar,  visningar och bedömningar osv, någon som vet bättre med andra ord. Då kan man ju få en liten "hint" om det är värt att visa honom på rådgivande eller ej!


Kommentarer
Postat av: Ewa

Låter som om du har en bra plan som säkert kommer funka utmärkt. Man få ta allt i sin takt bara :-)

Lycka till!

2010-07-13 @ 18:58:23
URL: http://saraconnemara.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0