Vi har travat!

Idag blev det pyssel och mys på gången. Borstade, kollade igenom honom och kratsade hovarna, precis som vanligt. Jokers "bula"/klot på hasspetsen är lika som igår, idag köpte jag någonting som var bra mot sådana där svullnader/vätskor i ben osv, så att svullnaden och vätskan förhoppningsvis skall minska.

Inatt får Joker stå inna då Zorro skulle stå inna. Kan vara skönt för dem att sova inna en natt, även om det är lite stressigt för dem att bya och vänja sig vid en ny miljö, eller vad man nu ska kalla det, på kort tid. Hästarna vill ju gärna ha någradygn på sig att vänja sig vid de nya rutinerna. Tror dock itne att det är skadligt för dem att få vara inne och "mysa" en natt coh slippa vakta när dom ska sova ute, det blir helt enkelt lite lugnarre inne!


Mobilbild. Joker imorse. =) Visst har han bivit stor?

Just ja, måste ju berätta om någonting jag var jättestolt över idag, någonting som hände nu på kvällen när jag var där! =)

Jag och Joker har travat! =D När jag kom och skulle hämta in honom så går jag från baksidan upp mot hagöppningen och Joker stod i hörnet närmast baksidan, det var alltså en sträcka fram tills öppningen. Jag börjar då jogga utanför staketet och säger "traaava" och smackar en gång, Joker börjar trava när jag börjar jogga och jag använder kommandot för att han senare skall kunna relatera traven till kommandot, ja ni förstår nog. =)

Sedan sa jag "ptroooo" och då stannade han, det lyssnar han jättebra på redan innan, så det gick bara bra. Smackade på honom en gång och han börjar skritta samtidigt som jag börjar gå och gör sedan samma sak en gång till, säger "traaava" och smackar en gång och börjar själv jogga lite utanför staketet, mot öppningen och han börjar trava jämte mig, fast innanför stängslet då. Hur klockrent som helst! =D Säger "ptroooo" vid öppningen och han stannar, toppenbra!

Tar ut honom ur hagen och börjar gå ner mot baksidan där öppningen till stallet är. När vi kommer ner på lite planare mark (det är lite nedförslutning första biten alldeles utanför hagen nämligen), och där gör jag precis så som jag gjorde när jag skulle hämta honom. Säger "traaava" och smackar en gång och börjar jogga bredvid honom och han fattar på en gång och börjar trava bredvid mig. Säger "ptroooo" och han stannar 8vill att han ska stanna efter traven så han inte bara fortsätter, speciellt inte när han lär sig nya kommandon. Ska lära honom "hoooow" sedan när han kan detta och det ska betyda att han ska gå ner en gångart eller lugna sig lite i tempot. =) Gjorde trav en gång till och sedan var vi nästan framme vid stallet.

Han skötte sig exemplariskt bra då detta var första gången vi gör detta, och inge bus eller så när jag ledde honom heller. Det är ju en bra början till visa häst vid hand i alla fall. =D Jag var så nöjd över honom, han är SÅÅÅÅ DUKTIG! Och ja, jag kan säga det multimiljoner gånger bara för att jag är så stolt över honom. Han gör det så enkelt och han lär sig saker väldigt enkelt!

Precis som första gångerna jag ledde honom. Då gjorde jag också det i hagen, men använde Zorro till hjälp då, och tredje gången jag ledde hono utanför hagen så åkte det til och med bilar förbi utan att han reagerade det minsta! =) =D Och då var även första gången som han stannade när jag stannade, utan att jag sa "ptroooo"! Tänk vad min då lilla Joker nu har blivit så stor...



Kommentarer
Postat av: carolina

mysigt!

2010-06-13 @ 23:35:58
URL: http://carolinanykvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0