Visa häst vid hand

Igår tränade vi ytterligare på att trava vid hand, anledningen var att jag bett Nathalie filma när vi travade en kortis så som vi brukar. Alltid kul att ha film på hur det går liksom.

Nu blev det dock lite annorlunda än jag först tänkt, då jag tänkt att vi skulle göra precis så som vi brukar, på samma ställe osv. Men det blev ett nytt ställe, mera trav och lite krångel som gjorde att det blev totalt annorlunda.. Först kollade vi omgivningarna, så att han inte skulle hoppa på mig om han skulle titta till på någonting eller så då det ju som sagt var på ett annat ställe (inte långt ifrån där vi annars brukar vara). Efter det travade vi upp precis som vanligt men det blev galopp och kameran fungerade inte som den skulle..

Provade på nytt igen och då blev det en del bus och sparkande med frambenen och en hel del stegringar och han tappade balansen en gång och gick omkull. Nu var det en lugn omkullgång och han reste sig upp lite chackat men ändå var han lugn. Jag trodde han skulle kasta sig iväg då jag tappat grimskaftet (hade alltså inte longerlina vilket vore att föredra, dumma mig). Han stod stilla och undrade vad som hänt så jag tog grimskaftet och ledde tillbaka honom till samma plats igen och travade dit vi skulle från början, med lite inslag av galopp. Nathalie trodde att hon filmat allting och jag blev på något sätt nöjd över det, så man fick se vad som hänt och vad jag kunnat gjort bättre osv för att förhindra att han gick omkull. Nu var det inte så dock, ingenting hade blivit filmat.

Travade upp en gång till med galopp och sedan stegringar och sedan travade vi vidare. Då blev det filmat!Man måste komma över träskeln för att kunna avancera och öka på. Han var inte supertrött, men helt klart hade okullgången gett honom väldigt mytcket att tänka på då han blev chockad över vad som hände.

Joker blev trött i huvudet då det blev mycket när ingenting var som det brukade. Det kan jag förstå. Men nu har vi klivit över tröskeln, ett steg närmare att "öka hjärnkapaciteten". 

Jag får se om jag lägger upp filmen eller inte..

Idag när jag skulle ta in honom så ville han inte gå mot stallet och mot där vi höll till igår när vi travade upp. Väldigt bra att han är så tydlig!! Jag är lyckligt lottad som har en så fin häst som säger till när det är stopp, som visar att han inte vill (och såklart visar han när han vill!). Han skulle in i stallet och äta sitt kraftfoder och jag skulle kratsa hans hovar och borsta och kolla igenom honom och tvätta ett sår han fått på undersidan av huvudet. Väl inne gick det ju bra. =) Han åt nöjt och gick lugnt och stilla med när vi gick ut igen.

När jag skulle sätta på honom flughuvan så hade han blicken fäst på någonting ute, inte så att han spände sig och huvudet var i skyarna, men huvudet var tillräckligt högt upp för att jag fick sträcka på mig till mitt yttersta för att få på honom huvan. Den kom på i alla fall, men jag började fundera på hur man lär honom att ha huvudet lågt när man ska hålla på med honm sådär... Vet ni?

Kommentarer
Postat av: Astrid

SV: jaha? :) vad kul! Jag ska nog åka och träna där i sommar :)

2010-07-02 @ 10:13:59
URL: http://astridstraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0