Helosan

Blev lite snabbt med Joker idag bara. Drog några tag med piggborsten, kratsade hovarna och hade på helosan på hans kala fläck. *Peppar peppar* så har han inte kliat sig någonting mera när han fått på helosan. Kanske är det kylande och lite lindrande?

Imorgon ska det bli lite mer än den snabba borsten. Ska gå igenom honom ordentligt med ryktstenen så hans päls försvinner någon gång. :) Tror det räcker för hans del imorgon, det tar ju en stund, även om jag jobbar på snabbt, vill inte att han ska hinna "dö" innan jag borstat klart. Det brukar inte vara någon idé att göra någonting mera om man borstar mycket, då hänger han inte med i huvudet och då har han inte heller lärt sig det till nästa gång. Får ju tänka på att han är unghäst/"bäbis" i huvudet och kroppen fortfarande, även om han kan mycket "vuxet". :)

I helgen ska vi sadelträna lite mera och tränsträna. Inte samma dag, utan det blir fredag och söndag som det blir aktivitet. På lördagen får han och Zorro antagligen en ny hagkompis. Men mer om det när det händer, OM det händer.

Ang. spöträningen som jag gjorde igår så gick det bara bra! Ville att han skulle flytta sig åt sidan, precis så som en hand om jag flyttar honom i gången/hagen/boxen. Skillnaden var ju att jag igår stod vid hans huvud och höll i honom och spöet nuddade hans sida och bad honom flytta sig åt sidan.

Gick igenom hela honom med spöet först och kollade så att han inte var rädd för spöet, vilket han inte var. Han har ju ingen tidigare erfarenhet av spön och har därför inte fått några dåliga/positiva erfarenheter av det.

När vi gick in i stallet sedan så hade jag spöet i min vänstra hand - så som man har det när man visar häst för hand, och höjde spöet som min hand, som ett "stopp, vänta" och han lyssnade super!

Gjorde bara lite "bas" och saker som var lätta att förstå. :) Sådant som han kunde tyda som min hand tex.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0