Kaos

Måndag. Ska jag behöva säga mera än att det är måndag idag?!

Joker hade bitit sönder grimskaftet som vattenhinken hänger uppe i, så hinken låg mitt i boxen full i spån. Duktigt Joker, inte. Sedan var hans spånbädd full i hö och allt bajs var runtrört. Han måste drömt att han varit en elvisp inatt eller något liknande i alla fall. Jag ska väl inte klaga egentligen, han uppför ju sig faktiskt riktigt bra för övrigt och att det är otroligt mycket kaos i boxen en dag, gör nog inte så mycket.

Funderar på att låta dom gå ute någon timme längre på dagarna, nu när det är ljust i alla fall till sex på kvällen. Dom kommer ut sju, och kommer in vid fyra, fem. Tänkte att dom skulle få vara ute ännu längre, kanske till sex, sju, precis då det blir mörkt. Då får jag ju justera om lite i deras foderstater dock och min planering, men vad gör väl "en bal på slottet", när mina hästar får det bättre. :)


Joker och Zorro står och solar i hagen.

Helgen har varit härlig, i alla fall i lördags. Solen sken och värmde jätteskönt! Tog ut ryktsten, piggborte och borste och tog bort en massa päls på Joker. Tränstränade honom även i hagen samma dag vilket gick superbra. Tredje gången var det, men första gången som jag tränsade honom som man vanligtvis gör på "hästar som kan". Dvs inget krångel med at knäppa upp stoppa i bettet och knäppa igen osv, utan vi bara tränsade. Joker var duktig, vi gjorde det ju första gången ute också - i hagen, och det enda som var lite krångligt, var att skulle gapa för att få in bettet i munnen, samtidigt som jag skulle ta nackremmen över öronen, men det gick. Lite mer träning på det sättet så sitter det galant. :)

Tidigare på dagen så hade han på sig en remontnosgrimma utan några som helst problem. :) Den var knäppt men löst spänd (såklart!). Ingen reaktion på den alls. Mycket bra.


Joker med remontnosgrimma för första gången. :) (Zorro i bakgrunden).

Om ni kollar noga på bilden ovan så kanske ni ser en vit fläck där halsen börjar vid bringan?! I alla fall så är det helosan, då han skavt bort päls på en fläck där och han var dagen till ära svullen och varm. Detta hade nämligen hänt under natten...


På den här bilden ser ni hur Helosanet börjat torka oh därmed ser der grymt äckligt ut. Päls har lossnat också, men Joker blev jättesur när jag skulle ta bort det, så jag fick ta bort lite åt gången.. Tyvärr kom det håriga och torkade Helosanet med på bild, men ni får stå ut!

Han skavde ju bort en massa päls när han var liten också, och då sa dom att det kunde vara ett engångstillfälle, eller så kan det vara en grej som upprepar sig vid en och samma tidpunkt på året, varje år, resten utav hästens liv.

Om ni ser på de här miniatyrbilderna (klickbara) så ser ni hur han såg ut när han var liten - ja, då han skavt bort pälsen..

Första bilden visar bara en liten kal trekant på hans högra sida.
Andra bilden visar att han skavt bort päls på hans vänsta sida, lite mer längs halsen.
Tredje bilden - ännu mera skav.


              

Det är antingen detta skav varje år och att det bara är så, som dom sagt. Eller så tror vi att det kan vara löss denna gången så vi har haft på honom och bädden en massa pulver mot dessa löss.

Vad tror ni? Han ni varit med om detta tidigare och vad gjorde ni åt det?

Blir han såhär nästa år också vid samma tid ungefär så kommer han antagligen att helklippas varje år efter det. Det blir ju sår ju mer han kliar. :( Och natten till idag så hade han kliat upp ännu mera kring det som han redan kliat bort. Så typiskt...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0