Några dagar har gått

Vi har gått både promenad, tränstränat och stått på en ny plats i gången! Och allting har gått superbra. :)

Här om dagen tog vi en liten omväg in i stallet, när vi sedan kom in i stallet så fick Joker stå på en ny plats i gången. Vi har tidigare stått på olika platser i den långa gången, men aldrig stått i "spolspiltan" som är öppen på hästens högra sida och som vanligt i fram. Så det blev ett litet test för honom då han kunde röra sig mycket mera fritt, även i sidled. Men det var mest framåt och bakåt som Joker flyttade sig, som vanligt. Han verkade dock tycka att det var mer tråkigt att stå där än på de andra platserna, då han krafsade med ena framhoven i marken och "slog" i luften några gången, vilket han inte gjort när han stått på de andra ställena.


Joker tidigare i veckan. Provar på att stå uppbunden på en annan plats - spolspiltan som under vintern är skötselplats. Ursäkta monster-ögonoen, beror antagligen på kamerablixten. Visst har han blivit stor? 

Efter det blev det boxen för Jokers del och lite tuggande på hö innan han blev tränsad.

Den här gången var det ju andra gången som Joker skulle bli tränsad och ha bett i munnen och den här gången gjorde jag det helt själv, vilket faktiskt gick förvånansvärt bra. :) Jag var riktigt stolt över både mig och Joker. Använde ett annat pannband idag, ett som satt fast och inte gled ner något vilket gjorde tränsningen lite lättere då jag behövde båda händerna vid munnen.


Joker gapar oh trixar lite med bettet för att kunna äta lite hö. Därför ser hans huvud lite grövre ut är det egentligen är. Och monster-ögonen han har är nog pga kamerablixten, dvs ingen smikrande bild, men en bild där han har träns på sig i alla fall. :)

Igår provade vi på lite lastning vilket inte gick helt och fullt så bra som jag först trott, men vi ska göra om det idag, förhoppningsvis till det bättre. Problemet igår var att jag var själv och Joker som vanligtvis traskar rakt in i transporten var helt själv och han blev lite orolig. Så idag ska vi ta med Zorro upp på gårdsplanen som sällskap, vilket passar perfekt då han skall lasttränas han också. Och så blir vi ju två männiksor istället för en, då blir det lite lättare. :)

Joker ska få lite vila nu i ca en vecka efter dagens aktiviteter (lastning och ev. sadel på ryggen). Han var otroligt busig idag i boxen och bockade och hoppade och stegrade och allt vad han nu gjorde. När jag sedan skulle ta ut honom var han lite "på tårna" och verkade lite oroligt, som att någon jagade honom?! :O :S Tur han är duktig och lyssnar på mig när man använder "arga rösten" och man slipper gå till handling för att han ska lyssna, istället behöver man bara prata. :)

Som sagt lite vila från nya och nyss lärda saker, en vecka och framåt. Måste få tid att smälta det hela! Blir lite bostning och kratsa hovarna som vanligt men inte mycket mera.


Kommentarer
Postat av: Anonym

varför skriver du inte i zorros blogg?

2010-03-06 @ 22:52:04
Postat av: Madde :D

Herregud så stor han har blivit!

Nu måste jag ta och följa med till Sunnån nån dag jag också! :)

Han verkar så troligt snäll också! Inte många i hans ålder som har träns och allting och samtidigt är så snälla..

2010-03-07 @ 18:07:27
URL: http://maaddiizz.blogspot.com
Postat av: E. Bengtsson

Svar till Anonym:

Det står i Zorros blogg varför jag inte skriver där! Sen så kanske du märkt att jag knappt skriver här, eller i alla fall uppdaterar väldigt sällan. Jag har inte tiden helt enkelt. Därför! :)



Svar till Madde:

Ja, han har blivit jättestor nu. :) Snäll och go är han min lilla sötunge! Många kan ju vara lika snälla som Joker, men jag vet inte om någon, men i alla fall. ^^ Min Joker är den bästa! :D

2010-03-08 @ 18:51:55
URL: http://likeajoke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0