Planering

Jag bara längtar otroligt mycket tills jag får börja rida in Joker! :) Det är dock 1½år kvar tills han är 2½år, men det är mycket man kan göra innan dess.

När isen smält undan ska vi börja promenadträna igen, då det just nu är lite väl riskabelt för både mig och joker att gå på någon promenad... Fläckvis är det "isgata" ilket inte är det bästa underlaget som ni ju kan förstå.

Innan isen smält så planeras det lite och spånas det, i hur vi ska lägga upp förberedelserna så bra som möjligt inför inridingen.

Dom närmaste planerna jag har är att han ska lära sig att gå på volt runt mig, dvs början till longering. Han skall även lära sig longerpiskens/spöets betydelse och att de tinte är farligt utan en förlängning utav min arm och senare även skänkel.

Han har fortfarande en helt ledig dag i veckan där jag inte gör någonting mer än det "vanliga" - tar in och ut från hagen och som högst borstar, kratsar hovarna och kollar igenom honom, antingen på stallgången eller i boxen.

Två till tre dagar i veckan gör vi någon form av aktivering (observera att detta är högsta antalet aktiveringsdagar). Det kan vara träns, sadel, elastisk gjord, täckesträning eller någonting annat som vi gjort innan, eller någonting som är nytt, som det nu kommer att bli, spö och longerngsförberedelser.

Ska även träna på att han inte ska vara bakskygg, men det krävs en medhjälpare där. :)

Idag blir det lite spöträning i alla fall. :) Jag återkommer med resultatet!


Kommentarer
Postat av: Louise

Många som undrade så får göra mer invecklat. ;)

2010-03-24 @ 20:16:17
URL: http://reitsport.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0