Så gick det några dagar igen...

Och visst har det hänt lite här också på dessa dagar. :)

Ny hagkompis har Joker och Zorro fått. En hingst på 8månader vid namn Real Dream (kallas för "Lillen"). Han kom till hagen i lördags och Joker tycker att det är jättekul att få någon som man kan terrorisera hela dagarna (dom står även i boxarna bredvid varandra). Zorro däremot tyckte inte att det var lika roligt. ;) "En liten skit till?!?!"-var nog hans kommentar om han kunde prata, haha. Men det går i alla fall bara bra.

I lördags var även hovslagaren här och verkade Joker så han fick lite finare fötter, var sju veckor sedan sist. Tog in Joker och borstade honom och fixade torra hovar, när hovslagaren skodde på en tappsko på en annan häst. Då var han upprörd och lite "skrikig" och ville nog helst av allt ut till den nya hagkompisen som stod och skrek hysteriskt - trots att Zorro var kvar i hagen... Men, men. Nyavvanda föl som ropar på mamma är ingenting man kan göra någonting åt.

Bortsade honom då han rullat sig i gegga (^^), och kratsade hovarna och fixade så dom var torra tills han skulle verkas. Han var som sagt lite annorlunda jämfört med hur han brukar, trippade runt lite där han stod uppställd och ville inte direkt vara med, men han skötte sig ändå riktigt bra, var liksom ingen direkt panik i honom. :)

Sen blev det lite missförstånd - Joker skulle verkas efter att tappskon på den andra hästen slagits på (det va rju därför jag tog in honom då), men hovslagaren tog en annan häst före Joker, så det blev en lite stressad stund i boxen innnan det tillslut var Jokers tur att verkas. :) Själva verkningen gick riktigt bra och han var inte alls så "hoppi-tossig" som jag trodde han skulle vara, uatn han var riktigt lugn och skötte sig exemplariskt.

Igår, dvs söndag, så blev det en lång pysselstund utan att Joker bangade ur eller tröttnade. Så det var framsteg! :) Då Lillen är lite svårfångad i hagen (inte så mycket hanterad innan), så väntade jag och Joker i hagen, men vi var ingen större hjälp... För när Lillen kommer nära ska Joker hoppa på honom och bita honom, eller så kickar han bakut. Svårt att förklara det stora hela, men Joker skötte sig bra då han lyssnade på mig när jag sa till. :D

Tog in honom och ställde honom på gången började borsta lite och så. Ryckte till och med manen på honom igår. Just nu är det lite huller om buller i längden, men finslipning ska ske(!), han ville inte ha huvudet helt stilla bara, så jag "kapade av" manen i en nästan lika jämn längd för att sedan få jämna till den lite mera.

Joker har dock inte all sin man på en och samma sida, så jag tror jag får fläta ner hans man någon dag och sedan göra finslipningen, det som dock kan hända när jag flätar ner hans man, är att han börjar klia och då skaver bort en massa man istället, vilket inte är bra..! Vi får se hur det går.

Hade på honom ett fleecetäcke igår också, bara för att få någonting "filtlikt"/täcke på ryggen och ha det uppdaterat i minnet. Men det gick ju som det brukar - SUPER! :)


Mobilbild. "Trion" - Zorro, Like a Joke "Joker", Real Dream "Lillen".

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0