Böldpest?

Jag börjar med att berätta lite smått om dagen som var i förrigår..
På kvällen så borstades han, och tränsade med det raka bettet för första gången. Det gick bra men han fick inte grepp om bettet vilket irriterade honom. Ska tränsträna honom mera, lite längre stunder då hade jag tänkt, så han förhoppingasvis slutar joxa med bettet så mycket. :)

Såret på nosryggen var inte förändrat någonting, det såg lika dant ut, men hade börjat bilda en skorpa vilket var bra.

Såret som han har på sitt vänstra framben vill dock inte alls läka. Det bildar en skorpa och sedan är den borta och såret är öppet igen. Antagligen så kliar Joker upp såret när det börjar läka och då börjar klia lite. Vill ju att såret ska andas så mycket som möjligt så det läker ihop någon gång, men det fungera ju inte om Joker ja klia upp det hela tiden. Får se om jag sätter ett "plåster" där eller nått, det sitter ju lite dumt till... Han är fortfarande lite svullen under knäet också, men det går upp och ner hela tiden. Även olika hur varm han är...

Igår då..
På morgonen när jag kommer till stallet så ser jag en häst med ett jack mitt på nosryggen, vem kan det vara tro? Jo, Joker såklart. Jacket var litet och inte direkt djupt, ingenting som behöver sys med andra ord. Han var lite svullen och lite varm, och såret såg alldeles nytt ut. Alltså har han någonstans i boxen gjort sig illa, hummm?!

För övrigt igår så blev det väldigt lite gjort, vistiterade honom och kratsade hovarna typ. Tog in dom sent och då blev det väldigt lite, men idag ska vi väl försöka få till det desto mera. :)

Och nu idag..
Så har Jokers nosrygg svullnat ytterligare vid jacket han lyckades få till igår, men det var inte det enda (såklart)... Joker har en massa "bölder" vid ganascherna, allså mellan ganascherna på undersidan av huvudet. Och när jag skulle kolla och känna vad det kunde vara så fick jag inte, dvs han ömmade och tyckte att jag var världens sämsta matte som skulle pilla på honom (dessutom när han låg ner), men vad sk man göra då, man måste $ju kolla vad det är han dragit på sig nu. Kollade lite mera sedan när han rest sig upp, men det var lika då, jag fick inte ta på honom. Så vad kan detta vara då? Självklart hade jag inte kameran med mig, men om det är kvar när jag åker dit och fodrar lunch (dvs. betar dem) så ska jag ha med mig kameran och dokumentera så ni får se.

Han har ju haft en knöl på undersidan av huvuder förut, förra veckan tror jag, men då tror jag det var flugorna, men det blev bättre när han hade flughuvan på sig som täker det området också. Men nu tvivlar jag starkt på att det är flugorna då det inte har funnits några. Det har ju blåst och varit "iskallt" så man har inte sett till några flugor. änns lite mystiskt, för det var ju inte bara en som det varit förut, utan det var säkert 4-5stycken som kommit bara över en natt. :S Ska undersöka detta vidare i alla fall. Så länge har han "böldpest"...


Kommentarer
Postat av: M L I

Knölar mellan ganascherna är i de allra flesta fall svullna lymfkörtlar och tyder på att hästen har en infektion i kroppen. Dessa kan i vissa fall böldomvandlas, t ex vid kvarka, men det är snarare en komplikation som uppstår lite senare.

Sånna bölder brukar oftast alltid vara ömma.



Vad jobbigt med en massa sår, helt världelöst när flugsäsongen börjar nu också :/ Min ena häst är överdrivet känslig så om hon har ett sår och flugor är där omkring blir hon super svullen..

2010-05-29 @ 00:08:28
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: M L I

sv: Haha jag är likadan, blir jätte knäpp när nya saker kommer upp som jag aldrig varit med om. Då blir jag överdrivet orolig och tror att mina hästar kommer dö eller något. Själva infektionen är kvarka, så det går inte att t ex stoppa symptomen så det inte blir kvarka. Men nu är det ju INTE säkert att din häst har det =)



Konstigt att ni isåfall fått kvarka om ingen kommit eller gått ur ert stall :o det är oftast så det sprids. Fast det sprids via människor ( t ex kläder) och redskap också. Så om man t ex använt en grep i ett kvarka-stall ska man inte använda grepen i det friska stallet. Har han inga andra symptom? För om det är kvarka är svullnader mellan ganasherna bara ett symptom, de brukar annars få feber också.



Protein gallor har jag faktoskt aldrig hört att de sätter sig mellan ganascherna. Men de kanske dom kan göra? :o Vanligast är ju på benen.



Har du kollat hans mun något? En kompis häst fick bölder mellan ganascherna så hon ringde veterinären (hon trodde att det var kvarka), men det var bara ett tandfel =)

2010-05-29 @ 14:10:53
URL: http://semlur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0