Förkylningsvarning?!

Släppte ut Joker som vanligt nu på morgonen, när jag går ut för att fylla på vatten så är han snorig. Lite gulaktigt men mest genomskinligt.. Förkylning på G då.



Ska börja ta tempen på honom nu då i några dagar och börja ha täcke på honom inne och ute. Nu har han "bara" täcke på sig ute vid dåligt väder, som regn, snö eller storm och blåsiga dagar med kalla vindar, då dem förlorar lite av deras skydd i och med blåsten. Inne är han otäckad, men får nog börja ha ett tunnare täcke på honom inne, i alla fall vid minusgrader så att han inte blir kall när han är stilla. Vill inte ha honom sjuk! =( Men är samtidigt lite rädd att täcka honom för mycket, alltså för ofta så att det blir "onödigt"..

Egentligen kanske det inte gör någonting, eller i alla fall inte så mycket, då han planeras bli tävlingshäst och då kommer att vara täckad större delen av tiden i alla fall, då han kommer att klippas regelbundet. Men, men..



Har börjat med ett nytt "kapitel" nu. I förrigår så stod jag på pallen bredvid honom, ungefär i sadelläge. Detta har jag gjort förr när jag borstat honom, så att han itne ska tycka att det är en "big deal" sen när jag väl sitter på, ska hoppa upp eller behöver en pall i alla fall - han är ju högre än vad jag är lång så..

Hur som så stod jag på pallen och borstade lite på halsen, ryggen, länd och kors osv. Gick över lite och borstade på andra sidan för att se hur han reagerade och sedan "la" jag mig lite över hans rygg, ingen tyngd, utan grejen va att han skulle ha mig lite över och på andra sidan än där jag stod. På ena sidan (höger) reagerade han lite smått när jag dröjde kvar, men det var inga drastiska grejer utan han bara höjde huvudet lite smått och funderade över vad jag gjorde.

Jag gjorde lika dant på andra sidan och där reagerade han ingenting.

Nu ska jag börja med longering (när snön kommer lite mera, just nu är lite för halt och isigt för det) och så ska vi börja prova tygeltag. Så det blir lite förberedande inför insittningen till våren. =) Sprudlande glad är jag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0