Igår och idag

Glömde skriva igår, så jag börjar med det. =)

Igår övade vi tygeltag för första gången någonsin. Jag satte på tränset ute i hagen när jag hämtade in honom och satte grimman över det. Bortsade av honom lite snabbt och kollade hovarna. Nu när det är kallt fastnar ju ingenting förutom lite bajs om han gått i det..

Satte på ett grimskaft i varje bettring och igenom grimmans spännen, (som man sätter fast grimskaften i när dem står på stallgången). Sen knöt jag en lös dubbelknut på grimskaften (som tyglar). Gick in i en tom box med honom och började där gå först åt höger, sen åt vänster.



Jag stod alltså nästan i mitten och tog ledande tygeltag, samtidigt som jag bad honom flytta på sig så att han skule gå runt mig. Detta var inga probem alls! =) Jag gick 1½ varv åt vardera håll och han hade sitt inre bakben under sig hela tiden, viket man ju vill att dem ska ha. Gjorde ryggning i några steg också, och även detta var utan problem/protester. =) Han är så duktig Joker! <3

Nu gjorde jag bara enkla saker som flytta för tryck, höger och vänster och ryggning, dvs saker som han redan kan väldigt bra och det gör honom trygg när det blir nya saker som kommer till. =)

Idag har jag använt pallen igen och klappat och lagt lite utan min vikt på Jokers rygg. Denna gången reagerade han nästan inte alls. =) Känndes mycket tryggare idag, trots att det var stök och stim runt omkring honom idag. Mycket bra. Bilder kommer vid ett senare tillfälle. =)



Idag var Joker jätte tjock i sitt högra bakben och lite tjock i sitt vänstra bakben. =( Blev till att linda bakbenen under natten, vet inte vad han har gjort.. =/ Första gången jag lindade honom bak. Han skötte sig bra men ville gärna vila på det benet jag lindade, så Nathalie fick hjälpa til och hålla upp ett framben när jag lindade, så det skule bli jämnt lindat och inte för hårt eller för löst så det skue åka av under natten när svullnaden, förhoppningsvis lägger sig. Annars blir det nog att linda några dagar. Ska börja använda Back on Track på honom lite grann så man kan dra på dem om det skulle vara något. Synd att han inte riktigt är "rumsren" med lindorna ännu.. Vill inte betala nya BoT-skydd hela tiden, det har jag inte råd med.. =P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0