Tränsträning

Igår tränstränades Joker. Jag satte på honom tränset medans han stod på gången, hade grimman under så han kunde sitta fast medans jag tränsade och slapp "krångla" av och på grimman. Det var ett tag sedan sist så han tuggade lite på bettet den första minuten, men sedan slutade han och det var inga som helst problem, varken att ha bettet i munnen, eller att tränsa honom. Det kändes bra.

Hittade en lite rolig morot i morotssäcken idag..


Borstade, kratsade hovarna och ryktade honom en kort stund. Kändes som att han tröttnar fortare nu efter att jag inte gjort så mycket med honom på ett tag. Har mest tagit ut och in honom. Kratsat hovarna och snabborstat (= snabbt, men utan att stressa!). Nu när jag tar mig tiden och verkligen gör någonting med honom så når vi gränsen på att han ska tröttna, eler så är det för att det börjar bi höst = det blir mörkt vädigt tidigt.

Apropå mörkt. Joker har varit ute i hagen själv i hagen (om Korran gått in tidigare någon dag) i mörkret. Han har även tagits in när det varit riktigt mörkt utan några som hest problem! =) Jag säger som jag brukar... Han är bara så duktig min Joker! =D

Idag har Joker blivit friserad, jag klippte manen på honom, den var så lång.. Nu är det kort istället så den kan få växa bäst den vill, haha. Han tyckte det var mysigt, han är så cool den här hästen alltså! Det som var lite irriterande i längden var att han vikte hela halsen och skulle kolla vad jag gjorde, så det var lite svårt att få allting jämt, men jag får väl ta det som blev konstigt en annan gång när det syns bättre. =) Inte svårare än så.

Så här såg Joker ut före..


Och såhär mycket klippte jag bort..


Och såhär blev det efter..


Tänkte klippa bort manen vid manken, men struntade i det nu. Han kommer att få ytterligare lite fylligare hals om jag tar bort den biten av manen, men vi har inget behov av att ta bort den än. När sadel osv kommer att användas oftare än bara för att vänja honom, då ryker den biten, annars blir manen i kläm under sadeln, det är ju inte heller så snyggt.. 

Ryckte först med trimkniven och tog av manen lite grovt med den först, tunnade alltså inte ut den något utan kortade den bara. Den rä så lätt att rycka och går av direkt utan en massa slit. Så det gick fort. Ville att det skulle gå fort, så att han inte skulle tröttna, då kan det bli krångligare nästa gång istället och det vill man ju undvika.. =)

Kommentarer
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Hur gammal är Joker? :)

2010-10-13 @ 17:58:06
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Sofia

Jaha där ser man! :)



Sofialarson.webblogg.se

2010-10-14 @ 19:39:39
URL: http://sofialarson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0