Det är så det är!

Joker har varit riktigt krånglig med att vilja hålla sitt högra framben uppe, när jag ska kratsa hovarna och liknande. Varför fick jag just svar på..

Hovslagaren var på besök idag igen, inte för att verka Joker utan för att sko en annan häst i stallet. Och eftersom att det var väldigt intressant att lyssna på honom när han pratade förra gången, så tänkte jag att han säger antagligen väldigt bra saker även denna gång. Och visst gjorde han väl det! =) 

Vi hade en stund till godo innan hästen skulle skos och vi "studerade" då Joker i hagen när han åt. Det visade sig att han alltid belastade sitt högra framben i vilken position han än stod. Så även om han tog fram sitt vänstra framben och enligt världens alla konster och regler då skule vila högra frambenet så vek han bara sitt vänstra framben och belastade då sitt högra framben lika mycket som innan. Nu har han fått ont i sitt ben n'r man böjer det. Eller nja, han visar ovilja när man börjer det. Och då, för att hindra att detta går ännu längre, då detta har pågått en längre period , så ska vi nu anorda ett foderbord så att hans äthöjd anpassas till hans något korta hals, jämfört med hans "giraffben" som växt mycket fortqare än resten av kroppen.

En sådan logisk sak tog evigheter för mig att förstå och se. OM jag inte gör någonting åt detta så kan han få en bockhov på ena framhoven och den andra kommer bli likt en travare alt galoppörs hovar - låga trakter och lång tå, alias dasslock.. Detta är jag super rädd för i nuläget, då han faktiskt växer massor just nu och måste ha rätt benställning inför framtiden om han skall bli en bra och fin tävlingshäst.

Så det är så det är! Tur att i har så bra hovslagre nu, jag är så himlans nöjd! =)

Kan ju avslöja att våran hovslagare heter Jörgen Sjödin (om jag inte redan avslöjat det?). Kan varmt rekommendera honom. Här har ni hans hemsida om ni vill veta mera: http://www.sjodinshovslageri.se/.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0