Det går så himlans fort..

Hösten har stormat in över oss här i Hudiksvall. Löven faller, det är 3grader på morgonen, tjockt med dis på kvällarna, marken torkar aldrig upp efter det iskalla och ihållande regnet och ja... det är höst nu.

Joker har en ny hagkompis nu då Zorro är såld och har åkt till sin nya ägare.
Han älskar sin nya kompis. ^^



Darkhorse Korran "Korran"är 9år och av rasen Kaspisk häst. Han är en hingst och godkänd för avel i England och i Sverige.

Ni ser ju på bilden att han är en miniatyrhäst. Joker ser ut som en dinosaurie jämfört med korran. =O Joker är ju nu strax över 165cm i mkh och Korran är någonstans mellan 100-110cm i mkh. Bara "lite" skillnad..

Dom leker och har kul och det är det som är det viktigaste. =)

Joker har fått ett eget regntäcke också. Då det är iskallt när det regnar och jag har ingen lust med en sjuk häst. =(


Vi har tränstränat på stallgången och nu går det bra att sova ståendes med bettet i munnen utan något gapande, trots lite "kaos" i sallet, (Korran och Don hälsar på varandra i boxarna och båda är hingstar och låter väldigt mycket när dom hälsar på varanda - kort förklarat). Så Joker utväcas massor. =) Så himlans kul att se.

Joker tar verkligen det mesta med ro!



Använder kedja över nosen på joker när han leds ut till hagen på morgonen, då han ruskade väldigt mycketpå huvudet och bara "rann iväg" och skulle leka. Detta vile inte jag skulle bli en vana och köpte då ett kedjegrimskaft. Det som är så bra med en så pass känslig häst som Joker är att jag bara behöver ha kedjan där. Den hänger löst och jag leder honom precis som vanligt utan att behöva ta någonting i grimskaftet. Slutat att ruska på huudet har han också gjort, så min  "plan" fungerade superbra. =) Tanken är att jag ska kunna leda honom utan kedja på nosen sedan och då även att han inte ska ruska och slänga med huvudet vid utsläpp. (Rörigt förklarat, förlåt!) man vill ju att så många som möjligt skall kunna leda honom både nu och sedan. Så det var lika bra att vänja honom av med det nu.


Har han inte blivit ganska fin då, min Joker?!

Jag berättade ju tidigare att han slutat med detta, dock var det när han stod ute dygnet runt och man tog in honom för att ge honom kraftfoder eller sköta om honom och sedan släppte ut honom. Nu står han inne nattetidigen och då började han pga överskottsenergi. Trots överskottsenergi så skall man sköta sig när man leder - och det var lite det jag ville säga honom med kedjan på nosen. Jag har aldrig behövt ta i kedjan vilket jag tycker är bra. =) han går som en liten fjäder i änden av grimskaftet och lyssnar på mitt kroppsspråk och min röst. Det är väl så det ska vara?! =P

Har även tränat en gång med en fast gjord (ridgjord), med tygd på sig i form av stigbyglar. Väldigt duktig och han reagerade ingenting när jag spände gjoden (som inte har någon resår)! SÅ DUKTIG!


Har ingen sadel att använda nu då jag sålde min då Zorro såldes.. Men det här fungerar lika bra! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0