Han är så duktig!

Jag kan lätt säga att Joker är världens absolut bästa unghäst!

Nu kan han ha träns med stängd mun, utan några konstigheter, mer än just sekunderna efter att han fått in bettet i munnen. Vi tränsar på stallgången och sätter grimma på tränset och sedan får han stå där en stund. Idag hade vi även nosgrimma (engelsk) på som en koll att det inte blir något krångel då. Det blev det inte, han var jätte duktig verkligen. =)


Joker med tränset idag. =)

Joker har för någon dag sedan fått mugg. Väldigt lite på vänster framben och det ser ut som att han blivit skuren eller riven utav en katt, rakt över karleden. Nu är fallet inte så, utan det är som sagt muggen som kommit och trots att jag så noggrant tvättat och smörjt in med idominsalva som kom muggen tillsammans med regnet, som i sin tur bildade lite lera i hagarna..

Han är ju känslig, därför har jag varit så noga, men det hjälpte tydligen inte. Nu har jag köpt någonting som hjälpte väldigt bra. Ni ser det på bilden nedan. =)



Prova detta om ni har hästar med mugg! KANON. Smörjde på ett ganska tjockt lager på karleden på vänster framben igår kväll och ett något tunnare lager på resterande ben - bara för att utesluta mugg på dem. Och idag, nu på kvällen så tog jag piggborsten och skrapade bort det som var kvar (var som ett hudlager som skrynklat ihop sig - smörjan jag hade på alltså) och med följde även den skorpa som var muggen, kvar var bara Jokers ben. Smörjde på lika dant idag så att det verkligen skall komma bort. Så bra!

Använde som sagt Idominsalva tidigare och även Helosan, vilket också hjälper bra då man vill mjuka upp skorpan och huden så att muggen inte torkar ut och "fräter sönder" huden och bildar skorpor och sår osv. (enkelt förklarat). Men kände att jag ville ha något lite starkare i och med att muggen redan kommit och för att inte riskera att den sprider sig och blir värre, så köpte jag denna "mirakel-salva". Prova själva!


Här ser ni också hur Joker ser lite "blodhunds-lik" ut - lite ledsen fast han inte är det. Han kollar åt sidan och då syns det tydligast.. Kolla på hans öga, den delen som är mot nackluddet är det jag menar..

Sen får ju Joker ögondroppar - nu varannan dag ungefär och han har tidigare krånglat lite grann och ruskar på huvudet och tycker att jag är jätte dum som ska öppna hans öga, men efter att Nathalie hjälpte mig för någon dag sedan så står han stilla medans jag öppnat ögat och droppar i dropparna. SUPERDUKTIGA Joker! =D Nathalie stod bara och pillade honom på huvudet och "myste" lite med honom då - det blev en helt annan häst, jag blev jättechockad och frågade vad hon gjorde, haha. Tänk att så lite kan göra så mycket. Men sedan är han ju en "känslig" häst och föredrar det lugnare metoderna där mys, gos och godis ingår. =) Så söt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0