Basic är nyttigt!

Idag blev det träns utan nosgrimma, grimma på det och senskydd fram, sedan tränade vi på att svänga höger (fast matte går på vänster sida). Haha, krångligare än man tror ska ni veta. Joker fattade från början ingenting och då är det ändå någontng han har kunnat tidigare, men nu är det helt borta. =) Bra med träning!

Vi höll till i hagen och tränade både på halter med ett "ptroo", igångsättningar till skritt igen på "smack-kommando" och att backa till "baackaa" (med betoning på ck och långa "a") och så att svänga/ledas till höger.


Joker luktar efter ett sto..

Kommandot "baackaa" fungerade helt klart bäst, antagligen för att det är det jag oftast säger dagligen till honom i och med in- och utsläpp!

Smackningarna har jag uppfattat det som att han inte riktigt förstår, det kopplar helt enkelt inte, även om jag använt smackningarna redan från allra första början när jag lärde honom att ledas, när han var 6månader.. När han leds går det dock bra med smackningarna, men vid longeringen eller i hagen så, antingen förstår han inte eller så ignorerar han mig, jag tror på det förstnämnda!

"Ptroo"-kommandot förstår han när han leds, men inte vid longering, eller i alla fall inte så bra som jag skulle önska. Det som blir när man eder honom och han stannar, är att han flyttar rumpan åt höger, dvs ifrån mig, men står kvar med bogen vid mig (så jag hamnar framför honom). Någonting som bör lösas rätt fort, mer träning på detta! (Självkart ska allting tränas vidare på!)

Och att svänga till häger när han leds på vänster sida var till en början idag, en omöjlighet, men när jag fick gå lite föra honom så förstod han till slut vad jag menade och jag kunde leda honom till höger, från vänster sida när jag stod vid hans bog.


Joker och tränset jag köpte för någon vecka sedan.

Tränade även lite smått att leda honom när jag gick på hans högra sida, och det var lite samma där. Ibörjan förstod han inte alls vad jag ville, emn efter en liten stund gick det också.

Som sagt ska vi träna mer på detta, och redan imorgon är det dags igen. När detta sitter befäst när vi är i hagen (enda inhängnade området vi kan vara på just nu), så ska vi börja ta och träna på att promenera ute - ordentligt. Och efter det, alternativt i samband med det, så är det dags för uppsittning och inridningsfasen. =)

Ska parallelt med ledträningen, även träna på att få honom att förstå mina kommandon på lina, dvs longering. Såklart ska vi ta det pö om pö och inte stressa fram, då blir inte resultatet nå bra!


Joker älskade att springa runt i djupsnön, fram tills för någon dag sedan då han, precis som på bilden var på språng och sedan tvärnitade i den tunga och då lite hårda "is-skaren" mitt i djupsnön.. Då undrade han hur han skulle ta sig därifrån så smärtfritt som möjligt.
Då tyckte han inte att det var lika roligt.. Jag förstår honom!


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Kul att läsa hur det går, hur gammal är din häst? :)

2011-01-12 @ 22:28:09
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: Linnea op de Weegh

Min ponny (blir 3 i år) har också lite svårt att koppla smackninen till framåt, Proo fatta hon ganska snabbt (fast jag har endast haft henne sen oktober). De är så roligt med unghästar för de försöker verkligen hela tiden!

:)

2011-01-13 @ 00:08:37
URL: http://polze.blogg.se/
Postat av: sara

sv: Usch vad jobbigt :( Hoppas det löser sig!

2011-01-13 @ 10:08:11
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Sv: Okej, då är han inte så gammal alltså! :) Jag tycker det är kul att läsa om andra som har unghästar och vad de gör och hur de gör. :) Vi har ju själv en unghäst, han blir 4 i år. :)

2011-01-13 @ 22:18:43
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0