Det går redan framåt! =)

Efter att jag suttit och läst i boken Horsemanship från grunden större delen av dagen, så har jag också lärt mig en hel del nytt. Jag kan bara säga att det är inspirerande att lära och otroligt roligt att börja jobba på detta sättet med Joker. =)

Ikväll började jag lite smått när vi stod på stallgången! Enkla övningar som att ta bort huvudet och bara titta rakt fram. Joker har nämligen en tendens att alltid titta och kolla vad jag gör om jag tex borstar halsen, bogen eller liknande och då böjer han hela halsen så att han kan nudda mig med mulen. Idag var jag väldigt bestämd med att han skulle ha sitt huvud framåt och till slut, efter många flyttningar (från båda sidor) för att få huvudet rakt fram, så sänkte han huvudet och tuggade. =) Jag har brukat vara väldigt bestämd tidigare också, men änså varit väldigt sarvid och inte så konsekvent som jag borde. Från och med idag är det en grundregel, liksom allt annat i den dagliga hanteringen! 


Den lilla hästen har blivit stor och vill gärna ha kontrollen, men nu är det ändring på det. =)
(gammal bild)

Flyttade även bogen och bakdelen, vilket idag gick hur bra som helst. Dessa flyttningar gör jag när han behöver flytta på sig när jag ska stå på en viss sida och för att få plats så måste han fytta på sig. Tidigare har det inte gått att flytta bogen på honom, men efter att vi hade den "dusten" och jag fick den dominerande rollen (på den punkten), så går det nu bra att flytta honom relativt lätt, i alla fall utan något motstånd. =)

Provade även med att få honom att sänka huvudet. Trodde inte alls att det skulle fungera, men jodå. Han sänkte huvudet på kommando och det gick väldigt fort också. =) Över förväntan! Jag la min ena hand (höger hand om jag står på vänster sida) ca 1dm bakom hjässknölen som är mellan öronen och väntade ut honom. Jag behövde inte vänta i mer än fem sekunder innan Joker sänkte huvudet, och direkt gav jag eftergift dvs tog bort min hand. Jag blundade medans jag gjorde detta, då kände jag lättare när jag skulle ta bort min hand, då en för sen eftergift kan göra att hästen inte förstår vad jag menar.

Tycker ni borde läsa Horsemanship från grunden, oavsett(!) om ni är intresserade av horsmanship eller inte, man lär sig mycket och du kan få många förklaringar på saker, som du kanske egentligen inte tänkt på.

Nästa steg får bli att indroducera repgrimma och rep!
Funderade till och med på att köpa denna:



Jag tror att jag har det väldigt lätt, då Joker är så pass ung att det tar väldigt kort tid för honom att lyssna och förstå vad det är jag vill. Jag stressar inte fram någonting och jobbar inte under någon längre stund, jag vill ju inte att han ska tröttna innan vi ens har börjat! Vi kan öka eftersom, vi har tid på oss. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0