Kugghjulet börjar snurra..

Jag tror minsann att Joker börjar förstå och acceptera mig som ledare. Inte helt och fullt (såklart), men till viss del. Det är i alla fall ett framsteg och alla framsteg är bra saker! =)

Varför jag nu säger detta är pga en av dagens händelser som utspelade sig i hagen.


Joker "lipar" åt mig i hagen. ;)

Jag gick ner till hagen (från stallet), går in i hagen, Joker kommer halvvägs och möter mig (det gör han alltid - social och nyfiken ni vet) och jag ber honom vända sig genom att flytta på huvud och bog till hans vänster (dvs mitt höger), han blev ite fundersam men flyttar sig ändå som jag bett honom om. När han vänt sig om ber jag honom gå framåt ner mot foderhäcken, då det var dit jag skulle gå, han är fortfarande fundersam över vad jag gör, men går ändå snällt framför mig ner till foderhäcken.

Jag plockar upp det hösiaget han puttat ut (alltid roligt att leka med maten och lägga den där den inte ska vara, haha). Ber honom sedan backa undan och går sedan därifrån.

För det första har det varit så att Joker alltid försökt att eka med mig när jag gått in i hagen, i alla fall sedan han blev själv i hagen (ny kompis jobbas det dagligen på!). Idag gjorde han inte ens ett försök till att börja leka med mig och även om det bara skett en dag (eller ja, igår också då), så är det i alla fall ett steg i rätt riktning! =)


Lek med andra hästar är okej, men inte med mig!

Jag flyttade hans bog och huvud och bad honom gå före mig ner till foderhäcken. Jag vill vara den som flyttar på honom, då den som låter sig flyttas (dvs om jag låter mig flyttas utav Joker), så antar denne att han är den dominanta och därmed är det han som blir ledaren - enligt hästspråket.

Om jag nu istället hade gått före honom, vilket jag gjort ett flertal gånger tidigare, så har det för den mesta resulterat i att han försökt att leka med mig, om inte annat så har han alltid velat göra det om man ska tyda hans kroppsspråk och signaler. Man vill inte att en häst ska leka med en människa på det sättet som en häst leker med en annan häst, det bara är så(!), ni förstår antagligen varför (hoppas jag). 

Det är den dominanta som föser den ranglåge flockmedlemmen framför sig, det betyder alltså att jag var den som var ranghög. Men om jag istället låter mig, antingen fösas framför min häst, alt. låter han gå framför mig UTAN att jag sagt någonting åt honom, så är det han som har övertaget och är den dominanta, dvs ledaren.



Och det här med att jag flyttade honom från foderhäcken innan jag gick därifrån, det är också hästens språk. Det är ju alltid ledaren i flocken som bestämmer när de andra ska få äta och vem eller vilka som ska få stå bredvid denne. När ledaren går därifrån så är det fritt fram för de andra att äta av maten, dock blir det då den näst högste i rang som då bestämmer över maten och när och var de andra i flocken ska få äta..

Jag visar då att det är jag som är den dominanta av oss två, genom att flytta på Joker innan jag väljer att gå där ifrån, dvs då är det fritt fram för honom att få äta. Varför jag flyttade på honom innan jag gick är för att han redan stod och åt, dvs jag tillät det. Skulle jag bara gått därifrån skulle jag riskera att han trott att han var den dominanta och gjorde så att jag undvek maten bara för att han stod där, vilket ju inte alls var fallet.

Sådär, nu har ni fått en "inblick" i vårat, i alla fall mitt nya liv och sätt att se och vara med hästen.


Kommentarer
Postat av: sara

sv: Ja exakt! Finns ju mycket att hitta på längst med fyrkantsspåret ocksÅ!

2011-01-22 @ 17:00:44
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: Tack så hemskt mycket! :)

2011-01-23 @ 11:51:28
Postat av: Caroline

Ska du visa på treårs?:)

2012-04-01 @ 01:07:15
URL: http://internationalshowjumping.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0