Söndag - flytta bogen

Skulle ledträna honom i hagen, men han var inte alls på humör och försökte bara leka med mig, vilket vi ju håller på att arbeta bort. Jag ska bli en bättre, tryggare och mera bestämd ledare till Joker, men vi får ta det pö om pö, allting kommer ju inte över en natt.

Igår började det på riktigt. Nämligen flytta bogen. Någonting som (nästan) alla unghästar har problem med till en början, och speciellt de mer dominanta hästarna.

Vi stod på stallgången och Joker gick emot mig (jag stod på hans högra sida), jag flyttade gång på gång bort hans bog och till slut förstod han vad jag menade och gav upp. Gjorde lika dant på hans vänstra sida och där var det verkligen inte lätt. Han lutade sig emot mig flera gånger och gick emot mig med bogen och visade att det minsann var han som skulle bestämma. Lyfte på ett framben och försökte visa att "det är jag som är kung", men när han förstod att jag inte gav upp så slutade han.

Man såg i hans ögon hur han tänkte, sänkte sitt huvud och sedan tuggade lite grann.

Det var verkligen en "Aha-upplevelse", riktigt roligt att så vara med under sådana där händelser och verkligen se allting så tydligt. =) Nu kommer det att bli mera sådant! Vi kommer att fortsätta, detta var bara ett av många, många steg i rätt riktning. Och utomhus är det en helt annan grej, det är ju där jag vill kunna påverka honom och visa att det är jag som bestämmer. Men just nu börjar vi ordentligt inne.

Kan ju tillägga att Joker redan kan flyttas i sidled om man tar vid skänkelläget, men det är bogen jag flyttar nu, inte resten av kroppen (även om han flyttar den med!).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0