Jag är obeskrivligt stolt över min fina häst!

Varje gång jag gör någonting med Joker - borstar, lägger på täcke, kratsar hovar, leder, rider, longerar, tömkör, spolar ben, duschar, klipper man, kilpper pälsen (ja ni fattar..) osv osv, så blir jag förvånad över att han kan så mycket, att han är så cool och accepterar allting utan en massa tjaffs. :) Jag blir sprudlande glad - varje gång!


Joker i vintras..

Jag kan omöjligt beskriva känslan han ger mig, jag spricker upp och blir alldeles lycklig hela jag, jag blir stolt(!) och så mycket mer där till. Min häst, min fina 3åring kan så himla mycket och det är jag som har lärt honom allting, den känslan är helt obeskrivlig, framförallt när jag vet att han gör precis det jag ber om (inte exakt hela tiden och inte helt perfekt alla gånger, men det begär jag inte heller).

Vill jag lyfta på benen för att kratsa hovarna så behöver jag inte slita och knuffa på honom för att kanske kunna få upp ett ben (som med många andra hästar..), nej jag tar mitt pekfinger och nuddar honom lite lätt ovanför knä eller vid hasen och han lyfter lätt upp sina ben - ett i taget, oavsett i vilken ordning jag väljer att kratsa hovarna.

         
Klippa huvud och ben är inga problem. :) Inte heller att låta matte slå på tappsko när det händer..!

Om han biter på uppbindningskedjorna eller i alla fall försöker få dem i munnen, säger jag "nej" och då är det oftast bra efter det. Ett enkelt nej och det räcker, jag behöver alrdig skrika och bli arg på honom, aldrig slå fram min vilja (som jag sett att andra gör..) och det känns så himla bra att kunna ha den kommunikationen med sin häst! Eller hur?! :)


Ute på promenad.. :)



Dagen har bestått av vila för Jokers del, en lätt dusch nu på kvällen blev det i alla fall, då han rullat in en massa fin lera i man och päls, mycket snyggt. ;) Hehe.. Han var riktigt mysig idag, har blivit "lugnare" den senaste veckan, annars kan han vara lite överallt och lite mer "okoncentrerad" när han står på gången, men han var som sagt väldigt lugn idag. Började nästan fundera på om han hade feber, eller om han av någon annan anledning inte kännde sig på topp idag?! Kan även vara pga att han inte fått göra någonting på några dagar, han är inte den häst som gillar att vila..

        
Smutsig häst - inte okej..


Obligatorisk belöning efter dusch - ett gigantiskt äpple. ;)
Blixten gjorde inte alls min arm till någonting som liknar ett spökes arm heller. Haha..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0